Snel een berichtje sturen op de fiets, te snel rijden of oversteken wanneer het rood is: veel weggebruikers hebben zulk risicovol gedrag vast al weleens vertoond. In deze workshop maken de leerlingen op een interactieve manier kennis met de verschillende soorten afleiding en risicovol gedrag waar zij onderweg mee te maken kunnen krijgen. Aan de hand van stellingen die door de workshop heen aan hen worden voorgelegd, denken de leerlingen bovendien na over hun eigen gedrag in het verkeer.
De workshop wordt toegespitst op de vormen van afleiding en risicovol gedrag die het meest relevant zijn voor de leeftijdscategorie waarin de leerlingen zich bevinden.
Dit betekent dat bij de 1e tot 3e-jaars de volgende onderwerpen worden besproken:
Gsm-gebruik in het verkeer
Afleiding door muziek en praten
(Niet) respecteren van de wegcode
Bij de 4e tot 6e-jaars komen de volgende onderwerpen aan bod:
Gsm-gebruik in het verkeer
Snelheid
Rijden onder invloed (alcohol & drugs)
Naast deze specifiek op de doelgroep gerichte onderwerpen, komen ook onderwerpen aan bod die voor iedereen relevant zijn. Zo wordt er eveneens aandacht besteed aan groepsdruk en zal er een rollenspel EHBO worden gespeeld om de leerlingen te leren hoe zij moeten handelen wanneer er een ongeval gebeurt. Tot slot maken de leerlingen ook kennis met de basisvaardigheden van reanimatie.
Na deze workshop kunnen jouw leerlingen:
· hun eigen gedrag in het verkeer en de risico’s die ze daarbij nemen inschatten.
· verwoorden welke gevolgen groepsdruk met zich kan meebrengen in het verkeer.
· gepaste eerste hulp verlenen bij een ongeval en de hulpdiensten alarmeren.
· de risico’s benoemen van de voor hen meest relevante vormen van afleiding.
De leerlingen van klas 4-6 kunnen daarnaast:
· de risico’s benoemen die snelheid met zich meebrengt.
· in eigen woorden uitleggen welke risico’s er verbonden zijn aan alcohol en drugs in het verkeer.
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie