Prik een datum waarop de actie plaatsvindt. Bij voorkeur kies je een datum in de donkere maanden wanneer de fietsverlichting ’s ochtends moet aanstaan.

Kondig de actie aan met de posters uit het pakket. Je kan extra promo voeren via de nieuwsbrief, smartschool, de facebookpagina, … van de school.

Motiveer zoveel mogelijk leerlingen om - zeker op deze dag - met de fiets naar school te komen.

Zoek helpende handen en bepaal aan welke schoolpoort(en) je de actie wil houden.
Aan iedere schoolpoort staan twee controleurs die de actie uitvoeren.

Op de ochtend van de actie sta je per twee aan de schoolpoort met stuurhangers en stickers.

Controleer de toekomende jongeren op het gebruik van hun fietsverlichting.

• Alles in orde? Top! De leerling krijgt een stuurhanger die bevestigt dat de fiets in orde is én een reflecterende stickers om op de fiets te kleven voor nog meer zichtbaarheid.
  • Niet in orde? De jongere krijgt een stuurhanger waarop de onvolledigheden worden opgesomd.
  • UITBREIDING - Leerlingen die met de (e-)step komen? Ook bij hen kan je een controle uitvoeren met de controlekaarten voor (e-)steps. Deze moet je zelf afdrukken.

Herhaal de actie. Dat kan later in het schooljaar (bijv. een keer in november en een keer in februari) zo kan je het effect van de actie meten. Zijn er meer jongeren in orde? Je kan er ook voor kiezen om de actie ieder schooljaar te herhalen, zo gaat de actie leven in de school. Jongeren kunnen maar liefst zes verschillende reflecterende stickers verzamelen.

TIP: Ga na of een samenwerking met de lokale politie mogelijk is. Het kan de leerlingen extra motiveren om hun fietsuitrusting goed in orde te brengen. De politie kan bijvoorbeeld een controledag houden enkele weken nadat de school de actie heeft georganiseerd.