1. Welke leerlingen kunnen deelnemen aan het Oefenplatform Verkeer?

Alle leerlingen uit de doorstroomfinaliteit (ASO) en dubbele finaliteit (TSO en KSO). Het platform maakt een onderscheid tussen eerste- tot derdejaarsleerlingen en leerlingen vanaf het vierde middelbaar. Elk van deze 2 groepen kan zo kiezen uit leerstof die op hen van toepassing is.

2. Kunnen leerlingen van het BSO en BuSO ook deelnemen?

Uiteraard staat het je vrij om ook leerlingen van BSO en BuSO in te schrijven, maar wij raden aan om voor hen gebruik te maken van ons andere platform Verkeer in de Klas. Inschrijven kan via verkeerindeklas.be.

3. Welke ICT-middelen moeten de leerlingen hebben om te kunnen deelnemen?

Om te werken op het Oefenplatform Verkeer gebruiken de leerlingen het best een computer of laptop. Het is ook mogelijk om te werken vanaf een Chromebook. Het gebruik van een smartphone raden wij af, omdat daarop niet alle toepassingen (goed) zichtbaar zullen zijn.

Op het Oefenplatform Verkeer wordt regelmatig gebruik gemaakt van filmpjes en afbeeldingen. Om zeker te zijn dat deze vlot kunnen laden, raadt de VSV aan om te beschikken over een goed WiFi-signaal.

4. Hoeveel tijd moeten de leerlingen besteden aan ieder thema?

Het Oefenplatform Verkeer kan op eigen tempo worden doorlopen. Er is dus geen vaste tijd te plakken op de vraag hoe lang de leerlingen bezig zijn. Bij de ontwikkeling van de thema’s is wel rekening gehouden met een tijdsbesteding van maximaal 2 à 3 lesuren per thema.

5. Kan ik als leerkracht inzage krijgen in de resultaten van mijn leerlingen?

Het is op dit moment als leerkracht niet mogelijk om per oefening te zien hoe de leerlingen hebben gescoord. Aan het einde van ieder thema kunnen de leerlingen wel een certificaat downloaden waarmee ze aantonen dat ze de module succesvol hebben afgerond. Dit kan enkel als ze met minimaal 60% geslaagd zijn voor alle oefeningen en met minimaal 70% voor de eindtest van ieder thema.

6. Kan ik als leerkracht zelf ook zien wat er op het Oefenplatform staat?

Ja. In de bevestigingsmail die je ontvang na je inschrijving, vind je 2 links. Eentje is voor de leerlingen, de ander is voor jou als leerkracht. Op deze manier kan ook jij zien wat er op het Oefenplatform te vinden is.

Als leerkracht ontvang je een aparte link, zodat je niet alle theorie en opdrachten in een bepaalde volgorde moet bekijken. Dit is voor de leerlingen wel zo ingesteld, maar jij kan dus zelf kiezen wat je op welk moment bekijkt.

7. Hoe loggen mijn leerlingen in op het Oefenplatform Verkeer?

Na inschrijving ontvang je een unieke eventlink voor jouw school. De leerlingen kunnen via deze link op het Oefenplatform. Wanneer de leerlingen voor de eerste keer inloggen, moeten zij enkele gegevens invullen. Er wordt gevraagd naar hun naam, familienaam en geboortedatum en een zelf gekozen wachtwoord. Leerlingen kunnen ook optioneel een e-mailadres opgeven, zodat zij hun wachtwoord opnieuw kunnen instellen als ze het vergeten. Dit is echter niet verplicht.

Hierna krijgen ze via diezelfde link toegang tot het Oefenplatform door opnieuw in te loggen met de gegevens die hierboven beschreven staan. Er is dus geen aparte inlogknop.

Deze manier van inloggen zorgt ervoor dat leerlingen hun e-mailadres niet verplicht hoeven op te geven. Het systeem gebruikt de unieke combinatie van de opgegeven kenmerken om de accounts van de leerlingen te herkennen.

8. Wat moet je doen wanneer een leerling zijn/haar wachtwoord vergeten is?

Is een leerling het zelfgekozen wachtwoord vergeten en kan hij of zij daardoor niet meer inloggen? Dan kan er onderaan de inlogpagina geklikt worden op ‘wachtwoord vergeten’. Hierna zal er een e-mail met herstelinstructies worden verzonden.

Heeft de leerling een eigen mailadres opgegeven? Dan wordt de herstelmail naar dit adres gestuurd. Heeft hij of zij dit niet gedaan? Dan ontvangt de leerkracht die de school heeft ingeschreven een e-mail op het bij de VSV gekende mailadres, zodat de leerling via deze weg toch nog een nieuw wachtwoord kan instellen.

Nog geen antwoord gevonden op je vraag over het Oefenplatform Verkeer? Contacteer ons via actieverkeer@vsv.be