Rijden onder invloed

'Eéntje is geentje'. 'Nee, ik blijf nog héél eventjes'. Herkenbare uitspraken? Voor de leerlingen vast wel. Iedereen weet dat gezelligheid geen tijd kent. En iedereen weet ook dat alcohol of drugs en verkeer niet samengaan.

In deze workshop willen we de leerlingen versterken in het idee dat rijden en drinken niet samengaan. We plaatsen hen in realistische situaties waarin ze vraagstukken binnen dit thema moeten bespreken met hun vrienden of familie. Een ervaren VSV-lesgever begeleidt de leerlingen tijdens de gesprekken en bespreekt met hen hoe je deze situaties concreet aanpakt.

OPGELET: deze workshop is beschikbaar vanaf januari 2025.

Wat leer je?

• De leerlingen leren hoe ze een waterdicht plan kunnen maken om veilig thuis te geraken en hoe ze gepast moeten reageren als het plan faalt.

• De leerlingen leren hoe ze met vrienden en familie kunnen praten over verantwoordelijk rijgedrag. Ze bespreken handige tips en tricks om het gesprek aan te gaan.

• De leerlingen krijgen meer inzicht in situaties waarin ze in verleiding kunnen komen om te rijden onder invloed en zoeken samen naar concrete oplossingen.

Voor wie?
Derde graad secundair onderwijs

Duur
2 x 50 minuten

Aantal leerlingen per workshop
1 klasgroep (max. 25 lln.)

Aantal workshops per dag
Boek deze workshop min. 2 tot max. 3 keer op 1 dag voor jouw school. Zo kan je 2 tot 3 klasgroepen laten deelnemen en kunnen onze lesgevers zich duurzaam blijven verplaatsen.

Prijs
200 euro, inclusief materiaal. Voor deze workshop rekent de VSV een vaste dagprijs, onafhankelijk van hoe vaak je ze op 1 dag inplant.

Wil je de workshop op een woensdag organiseren, dan bedraagt de kostprijs 100 euro. Om een workshop op woensdag aan te vragen, neem je contact op via actieverkeer@vsv.be

Locatie
1 (ruim) lokaal dat groot genoeg  is om de 4 verschillende groepen ongehinderd in gesprek te laten gaan. Zorg ervoor dat deze ruimte de hele dag beschikbaar is.

Bijzonderheden:

• Voorzie tafels en stoelen om 4 groepen te kunnen vormen.
  • Sommige onderdelen van deze workshop vereisen een (goede) WiFi-verbinding. Voorzie onze lesgevers van de WiFi-code, zodat zij hun materialen juist kunnen instellen.

Boek een workshop

Op deze kalender vind je alle beschikbare data voor onze workshops.

Bekijk beschikbaarheid