Heidi, stel je school kort even voor.

We zijn een kleine school met 194 leerlingen en 30 personeelsleden in de dorpskern van Duffel. Heel wat kinderen en leerkrachten komen met de fiets of te voet naar school. We werken met een kiss-and-ridezone iets verder van de schoolpoort, waar de kinderen ’s morgens kunnen uitstappen en de schoolpoort binnengaan en waar de leerkrachten ’s avonds de kinderen in de auto zetten. We hebben de voorbije jaren het gemeentebestuur om een enkelrichtingsstraat  gevraagd en hebben die sinds dit schooljaar. Dit maakt onze straat veel veiliger.

Welke vernieuwingen hebben jullie op verkeersvlak zoal doorgevoerd?

We hebben lang meegedaan met het 10-op-10-project van de Provincie Antwerpen. Momenteel werken we nog samen met de politie om praktische verkeerslessen te geven in het 1ste, 3de en 5de leerjaar. De leerkracht geeft de theorieles en de politie de praktijkles. In het 1ste en 3de  leerjaar gaan die over de voetganger, in het 5de leerjaar over de fietser. We nemen met 5de leerjaar deel aan De Grote Verkeerstoets en met het 6de leerjaar aan Het Grote Fietsexamen. Voor het zesde leerjaar wordt er ook dodehoekles voorzien.

Samen met de oudervereniging doen we mee aan Helm op fluo top en de oudervereniging controleert de fietslichten in de wintermaanden. Tijdens een verkeersweek in mei organiseren we praktische fietsoefeningen op de speelplaats en op straat. Begin dit schooljaar werd de Nijntjesroute uitgewerkt, in samenwerking met de gemeente.

Hoe reageerden de ouders en buurtbewoners op de vernieuwingen?

De ouders zijn heel tevreden over de Nijntjesroute en vinden het een leuk initiatief.

Is het werk hiermee af?

We bekijken welke mogelijkheden er zijn om een nieuwe verkeersmethode uit te werken.

We blijven ook regelmatig tips vermelden in de nieuwsbrief.

Bedankt, Heidi!

Stoppen aan de stoeprand!

Dit bord toont aan dat je een school nadert.

Met een versje aan kinderen uitleggen hoe je een zebrapad best gebruikt.