Leen, stel je school kort even voor.

Wij zijn een middelgrote school met ongeveer 600 leerlingen en een 60-tal personeelsleden, zowel lesgevend, ondersteunend als onderhoudspersoneel. De meeste leerlingen en personeelsleden (tussen de 70 en 80%) komen met de fiets, die ze in onze overdekte fietsenstalling kunnen achterlaten. Onze school ligt aan een drukke baan maar er is een fietspad in beide richtingen. Om de drukke straat te vermijden, kunnen ze via de achterzijde van de school binnenkomen. Zo kunnen ze vanuit het centrum een veiligere route nemen.

Welke vernieuwingen hebben jullie op verkeersvlak zoal doorgevoerd?

Vroeger gingen we altijd met het openbaar vervoer naar de sportzalen en het zwembad. Wij vinden het erg belangrijk dat leerlingen van het secundair onderwijs zowel individueel als in groep veilig kunnen fietsen, én zich milieubewust verplaatsen. Daarom hebben we een paar jaar geleden besloten al deze verplaatsingen met de fiets te doen. Het is wel belangrijk dat de leerlingen de weg op gaan met een fiets die in goede staat is en dat ze zorgen dat ze gezien worden in het verkeer. Voor de leerlingen die niet met de fiets komen zijn er 25 schoolfietsen beschikbaar die regelmatig onderhouden worden, voor de leerlingen die wel met de fiets komen organiseren we een paar keer per jaar fietscontroles. Wat de schoolfietsen betreft, is de leerkracht verantwoordelijk voor het klein onderhoud. Het groot onderhoud wordt tijdens de schoolvakanties gedaan door Ecovelo, een sociale tewerkstellingsorganisatie.

De schoolfietsen worden frequent gebruikt omdat wij ook andere verplaatsingen zoals bedrijfsbezoeken, cultuuruitstappen, uitwisselingen, … met de fiets te doen. Bovendien stimuleren we ook de leerkrachten om de fiets te nemen (eventueel de schoolfietsen) wanneer ze over de middag of op vrije momenten kleine boodschappen doen. Leerkrachten die in meerdere scholen lesgeven, kunnen ze ook gebruiken om van de ene naar de andere school te rijden. De fietsen werden door de school aangekocht, maar het bedrag dat jaarlijks uitgespaard wordt aan busvervoer compenseert dat voor een groot stuk. Laatstejaars kregen voorheen al eens de kans om oudere fietsen te kopen. Die fiets kunnen ze dan gebruiken wanneer ze op kot gaan. De opbrengst werd dan opnieuw gebruikt voor aankoop of herstel van fietsen.

Hoe reageerden de ouders en buurtbewoners op de vernieuwingen?

Al deze vernieuwingen hebben we jaren geleden doorgevoerd, de buurtbewoners liggen daar lang niet meer van wakker.

Is het werk hiermee af?

Het fietspad is niet fysiek gescheiden van de rijweg, een scheiding van de rijweg of een duidelijkere aanduiding (kleur, ander wegdek) zou eventueel nog beter zijn.

Op welke manieren communiceren jullie met de ouders omtrent verkeer?

Wij contacteren onze ouders voor alle verkeersacties via het Smartschool waar naast de leerlingen, ook alle ouders een eigen account hebben. We communiceren duidelijk over onze groepsverplaatsingen met de fiets. We stippen ook steeds het belang van een veilige fiets en zichtbaarheid in het verkeer. Op school zijn er ook onaangekondigde fietscontroles: alle leerlingen krijgen een eigen fluohesje dat ze verplicht moeten dragen bij elke verplaatsing. De leden van de ouderraad hebben ook bij de fietscontrole elke fiets voorzien van fluostrips aan de spaken. (zo zijn ze zeker dat ze aan de fiets hangen)

Wil je tot slot nog iets kwijt?

We blijven het moeilijk vinden om leerlingen te overtuigen om een fluohesje te dragen en zich veilig in het verkeer te begeven. We proberen daardoor als personeelsleden steeds het goede voorbeeld te geven. Er zijn fluoacties op geregelde tijdstippen vooral in de donkere weken.

Bedankt, Leen!