Dag Glenn, kun je je school even kort voorstellen?

Wij zijn het Lucernacollege in Antwerpen, 1 van de ondertussen 4 secundaire Lucerna scholen in Vlaanderen. Onze vestiging ligt in Antwerpen, aan de Vaartkaai bij het Albertkanaal. Van het eerste tot en met zesde middelbaar lopen hier ongeveer 550 leerlingen school, een heleboel jongeren die zich dagelijks in het verkeer begeven. Grote uitdaging is bovendien dat de tijdelijke plek van onze school pal in het gebied van de Oosterweelwerf ligt. Dat betekent veel verkeer, én vrachtverkeer. Een veiligere schoolomgeving creëren stond dus hoog op onze agenda.

Welke vernieuwingen hebben jullie uitgevoerd op vlak van verkeer?

Met de werken aan de Oosterweelverbinding vreesden wij voor een toename van vrachtverkeer rond onze school, Lantis stelde ons dan voor om samen met de VSV te werken rond een veilige schoolomgeving. Samen met verschillende partners, waaronder Lantis, het aannemersconsortium ROCO, de Stad Antwerpen, het district Merksem, en de politie kwamen we zo tot een 10-puntenplan voor onze school. Eén van die punten was bijvoorbeeld ‘zichtbaarheid’, onze school moest zichtbaarder worden. Langs de buitenkant leek onze school eerder op een kantoorgebouw. Dankzij een aantal ingrepen zorgden we ervoor dat het voor verkeer duidelijk is dat dit een schoolomgeving is. Zo hopen we dat mensen voorzichtiger zijn in de buurt van onze leerlingen. Daarnaast plannen we ook nog om het actiepakket van OPVALLR te gebruiken voor een schoolpoortactie voor onze leerlingen. Ook het Telraam kwam op ons pad dankzij de VSV. Zo hebben we nu een duidelijk zicht op het verkeer aan onze school, en kunnen we deze cijfers gemakkelijk terugkoppelen naar de partners in dit verhaal.

We doen dus als school een aantal inspanningen, maar kunnen gelukkig ook rekenen op de inzet van de andere actoren. De fietsinfrastructuur werd bijvoorbeeld verbeterd en de zone 30 rond onze school werd uitgebreid. Daarnaast werd er afgesproken om tijdens de start- en einduren van de schooldag geen vrachtverkeer te laten aanrijden, daarvoor staat er ook dagelijks iemand in weer en wind klaar. Belangrijke ingrepen door de betrokken diensten die de verkeersveiligheid rondom onze school aanzienlijk verbeteren.

Hoe hebben jullie hierover gecommuniceerd naar de leerlingen en leerkrachten?

We kregen heel duidelijke info aangeleverd van Lantis, die konden we dan op onze beurt aanpassen op maat van onze leerlingen en hun ouders. Zo kregen zij bij elke belangrijke verandering of stap de nodige info via een bericht op Smartschool.

Hebben jullie feedback gekregen over de veranderingen?

Vooral collega’s die helpen bij het oversteken, merken duidelijk verbetering op. Dit gebeurt veiliger dan voordien. Verder lijkt geen nieuws ons in dit geval vooral goed nieuws.

Hoe verliep het contact met de VSV?

Lantis contacteerde ons in het kader van de Oosterweelwerken. Tijdens dat gesprek voelden zij bij ons de angst over de nakende werken en de bijhorende risico’s in het verkeer, waarna er voorgesteld werd om bij de VSV aan te kloppen voor een begeleiding op maat in samenwerking met de verschillende partners. Een medewerker van de VSV heeft dit dan volledig in handen genomen, was aanwezig bij vergaderingen, ging mee op pad rondom de school en heeft ons heel concrete tips aangereikt. Zo is er eigenlijk heel snel een professioneel plan gekomen, dat bovendien ook haalbaar was dankzij de hulp van de verschillende partners. De VSV was in ons geval dus de ideale brugpersoon, met veel kennis van zaken.

Dankjewel voor dit gesprek en nog veel succes!

Lucernacollege Antwerpen