Komen veel leerlingen met een (e-)step naar je school? Dan kan je ook hen sensibiliseren met deze controlekaarten. Druk ze af en gebruik ze samen met de materialen van Opvallr tijdens je fietsverlichtingsactie.

Verlichting en reflectoren

Verplicht: een wit of geel licht vooraan en een rood licht achteraan.

• Als je losse lampjes gebruikt, bevestig ze dan aan de linkerkant.
  • Uitzondering: als je links op de rijbaan rijdt (stapvoets), moet je de positie en de plaats van de lichten omkeren (rood vooraan en wit of geel achteraan, rechts plaatsen).

Extra voor e-steps (ook aangeraden voor niet-gemotoriseerde steps):

• witte reflector vooraan en rode reflector achteraan
  • witte reflecterende stroken aan beide kanten van de step

Ook goed om weten

• Je mag geen passagiers vervoeren op een (e-)step.
  • Rijd je stapvoets op een niet-gemotoriseerde step? Dan moet je de regels voor voetgangers volgen.
  • Rijd je sneller dan stapvoets of rijd je op een e-step, volg dan de regels voor fietsers:
    • Gebruik het fietspad.
    • Rijd rechts op de rijbaan als er geen fietspad is.
    • Buiten de bebouwde kom mag je op het voetpad rijden.
    • Steek over via fietsoversteekplaatsen.
  • Voor elektrische steps is ook dit belangrijk:
    • Vanaf 16 jaar.
    • Parkeer alleen waar het mag (specifieke parkeerzones, anders op het trottoir als je de doorgang niet belemmert).
    • Niet zo stabiel als een fiets, dus het risico op vallen is hoger.

Meer info?

Met bovenstaande informatie en de checklist hieronder kan je je leerlingen sensibiliseren om zich veilig te verplaatsen met de (e-)step. Wil je meer weten? Op veiligverkeer.be vind je alle regels en tips over verlichting en meer.